les Thèses Soutenues à l'USTO MB
vous cherchez une thèse?
A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les dernières notices... | Votre compte |
Catégories
Faire une suggestion Affiner la recherche
اقت ا رح معايير خاصة لتقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية " معهد التربية البدنية و الرياضية بوه ا رن نموذجا " / عبو سفيان
Titre : اقت ا رح معايير خاصة لتقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية " معهد التربية البدنية و الرياضية بوه ا رن نموذجا " Type de document : document électronique Auteurs : عبو سفيان, Auteur Année de publication : 2021-2022 Accompagnement : CD Langues : Français (fre) Catégories : لمقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية Mots-clés : المعايير ، الكفايات المهنية ، التقييم ، خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية
professional competencies -quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sportsRésumé : تهدف هذه الدراسة إلى تقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية الذين عندهم توجه مهني للتدريس في المؤسسات التربوية الجزائرية سواء في الطور المتوسط أو الطور الثانوي ، حيث اعتمد الباحث على الاستناد و الاستفادة من الدراسات السابقة و المشابهة حول موضوع البحث و الرجوع إلى لوثائق و الأدبيات التي تناولت تقييم المعلم عامة و تقييم خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية خاصة ، حيث قام الباحث بإتباع المنهج الوصفي بالطريقة المسحية لمناسبته لطبيعة الدراسة ، على عينتين تمثلتا في العينة الأولى مكونة السادة الخبراء من مفتشي التربية البدنية و الرياضية لمادة التربية البدنية و الرياضية في المتوسط و الثانوي و عددهم (06)مفتشين و دكاترة معاهد التربية البدنية و الرياضية وعددهم (10) دكاترة و العينة الثانية على خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية من معهد التربية البدنية و الرياضية بوهران تخصص التربية البدنية و الرياضية و قومها 40 خريج من أصل 98 خريج ، و لغرض جمع البيانات قام الباحث باقتراح مجموعة من المعايير و المؤشرات حسب طبيعة مهنة أستاذ التربية البدنية و الرياضية ، و قد اعتمد الباحث على برنامج spss في التحليل الإحصائي لبيانات البحث باستخدام معاملات الارتباط بيرسون لحساب صدق أدوات الدراسة بالإضافة إلى معاملات الثبات ألفا كرونباخ و قد أسفرت نتائج الدراسة إلى :
- التوصل إلى قائمة بمجموعة من المعايير المهنية و مؤشراتها لتقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية و عددها مقسم إلى (12) معيارا و (56) مؤشرا .
- أسفرت نتائج تطبيق المعايير المقترحة عن درجات متفاوتة بين جيدة إلى متوسطة بعد تطبيقها على عينة البحث ( الخريجين) .
This study aims to assess the quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sports who have a professional orientation to teach in Algerian educational institutions, whether in the intermediate or secondary stages. The researcher relied on and benefited from previous and similar studies on the subject of research and referred to the documents and the literature that dealt with teacher evaluation in general and the evaluation of graduates of physical and sports education institutes in particular.
The researcher followed the descriptive approach in the survey method for its relevance to the nature of the study, on two samples represented in; the first sample consisting of experts from the physical and sports education inspectors for the subject of physical and sports education in the middle and secondary, and their number is (06) inspectors and doctors of physical education and sports institutes and their number (10) Doctors, and the second sample of graduates of institutes of physical education and sports from the Institute of Physical Education and Sports in Oran, specializing in physical education and sports, and its size is 40 graduates out of 98 graduates.
For the purpose of data collection, the researcher proposed a set of criteria and indicators according to the nature of the profession of the teacher of physical education and sports, and the researcher relied on the SPSS program in the statistical analysis of the research data using Pearson correlation coefficients to calculate the validity of the study tools in addition to the reliability coefficients Alpha Cronbach.
The results of the study led to:
- Reaching a list of a set of professional standards and their indicators to assess the quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sports, and their number is divided into (12) standards and (56) indicators.
The results of applying the proposed standards resulted in varying levels from good to medium after applying them to the research sample (graduates).
Directeur de thèse : قاسمي بشير اقت ا رح معايير خاصة لتقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية " معهد التربية البدنية و الرياضية بوه ا رن نموذجا " [document électronique] / عبو سفيان, Auteur . - 2021-2022 . - + CD.
Langues : Français (fre)
Catégories : لمقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية Mots-clés : المعايير ، الكفايات المهنية ، التقييم ، خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية
professional competencies -quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sportsRésumé : تهدف هذه الدراسة إلى تقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية الذين عندهم توجه مهني للتدريس في المؤسسات التربوية الجزائرية سواء في الطور المتوسط أو الطور الثانوي ، حيث اعتمد الباحث على الاستناد و الاستفادة من الدراسات السابقة و المشابهة حول موضوع البحث و الرجوع إلى لوثائق و الأدبيات التي تناولت تقييم المعلم عامة و تقييم خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية خاصة ، حيث قام الباحث بإتباع المنهج الوصفي بالطريقة المسحية لمناسبته لطبيعة الدراسة ، على عينتين تمثلتا في العينة الأولى مكونة السادة الخبراء من مفتشي التربية البدنية و الرياضية لمادة التربية البدنية و الرياضية في المتوسط و الثانوي و عددهم (06)مفتشين و دكاترة معاهد التربية البدنية و الرياضية وعددهم (10) دكاترة و العينة الثانية على خريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية من معهد التربية البدنية و الرياضية بوهران تخصص التربية البدنية و الرياضية و قومها 40 خريج من أصل 98 خريج ، و لغرض جمع البيانات قام الباحث باقتراح مجموعة من المعايير و المؤشرات حسب طبيعة مهنة أستاذ التربية البدنية و الرياضية ، و قد اعتمد الباحث على برنامج spss في التحليل الإحصائي لبيانات البحث باستخدام معاملات الارتباط بيرسون لحساب صدق أدوات الدراسة بالإضافة إلى معاملات الثبات ألفا كرونباخ و قد أسفرت نتائج الدراسة إلى :
- التوصل إلى قائمة بمجموعة من المعايير المهنية و مؤشراتها لتقييم جودة الكفايات المهنية لخريجي معاهد التربية البدنية و الرياضية و عددها مقسم إلى (12) معيارا و (56) مؤشرا .
- أسفرت نتائج تطبيق المعايير المقترحة عن درجات متفاوتة بين جيدة إلى متوسطة بعد تطبيقها على عينة البحث ( الخريجين) .
This study aims to assess the quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sports who have a professional orientation to teach in Algerian educational institutions, whether in the intermediate or secondary stages. The researcher relied on and benefited from previous and similar studies on the subject of research and referred to the documents and the literature that dealt with teacher evaluation in general and the evaluation of graduates of physical and sports education institutes in particular.
The researcher followed the descriptive approach in the survey method for its relevance to the nature of the study, on two samples represented in; the first sample consisting of experts from the physical and sports education inspectors for the subject of physical and sports education in the middle and secondary, and their number is (06) inspectors and doctors of physical education and sports institutes and their number (10) Doctors, and the second sample of graduates of institutes of physical education and sports from the Institute of Physical Education and Sports in Oran, specializing in physical education and sports, and its size is 40 graduates out of 98 graduates.
For the purpose of data collection, the researcher proposed a set of criteria and indicators according to the nature of the profession of the teacher of physical education and sports, and the researcher relied on the SPSS program in the statistical analysis of the research data using Pearson correlation coefficients to calculate the validity of the study tools in addition to the reliability coefficients Alpha Cronbach.
The results of the study led to:
- Reaching a list of a set of professional standards and their indicators to assess the quality of professional competencies for graduates of institutes of physical education and sports, and their number is divided into (12) standards and (56) indicators.
The results of applying the proposed standards resulted in varying levels from good to medium after applying them to the research sample (graduates).
Directeur de thèse : قاسمي بشير Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1989 02-32-14 Version numérique et papier Bibliothèque Centrale Thèse de Doctorat Exclu du prêt Documents numériques
02-32-14.pdfAdobe Acrobat PDF النمو الجسدي و علاقته باللياقة البدنية المرتبطة بالصحة لدى التلاميذ الذكور في 14 (سنة. - المرحلة المتوسطة) / زناقي سفيان
Titre : النمو الجسدي و علاقته باللياقة البدنية المرتبطة بالصحة لدى التلاميذ الذكور في 14 (سنة. - المرحلة المتوسطة) Type de document : document électronique Auteurs : زناقي سفيان, Auteur Année de publication : 2021-2022 Accompagnement : CD Langues : Français (fre) Catégories : لمقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية Mots-clés : النمو الجسدي- اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
La Croissance physique (staturo-pondérale) – Les qualités physiques liées à la santé.
physical growth – physical qualities related to health.Résumé : هدفت الدراسة التي بين أيديكم إلى تقييم حالة النمو الجسدي و الحالة الغذائية لتلاميذ المرحلة المتوسطة (11 - 14) سنة، و الكشف عن نسب إنتشار حالات النمو الطبيعية و إضطرابات النمو (المتأخرين و المتقدمين في النمو الجسدي)، و من ثم الكشف عن العلاقة التي تربط بين النمو الجسدي و اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة و عن تأثير الرياضة على كليهما، و لأجل ذلك إتبعنا المنهج الوصفي بأساليب متعددة (أسلوب مسحي، إرتباطي، مقارن)، حيث بلغت عينة الدراسة 180 تلميذ من الذكور التي إختيرت بطريقة منظمة، و إستعملنا لجمع البيانات القياسات المورفولوجية (الطول-الوزن)، و مؤشرات النمو الجسدي (الطول بالنسبة للعمر- مؤشر كتلة الجسم بالنسبة للعمر)، و بطارية إختبار مكونة من خمسة إختبارات (الجري متعدد المراحل 20 متر، اختبار القفز العمودي لسارجنت، الإنبطاح المائل ثني و مد الذراعين، الجلوس من الرقود مع ثني الركبتين، ثني الجدع للأمام من وضع الجلوس) وقد أسفرت أهم النتائج على:
- وجود علاقة دالة إحصائياً ما بين قياس الطول و التحمل العضلي للذراعين و غير دالة مع مؤشر كتلة الجسم.
- وجود علاقة غير دالة إحصائياً ما بين قياسات (الطول-مؤشر كتلة الجسم) و كل من (القوة الإنفجارية للرجلين، تحمل عضلات البطن، مرونة الجذع، الإستهلاك الأقصى للأكسجين) مع تقدم العمر بالسنين.
- عدم وجود علاقة دالة إحصائياً مابين مؤشرات النمو الجسدي و اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
- عدم وجود فروق دالة إحصائياً ما بين الرياضيين و غير الرياضيين في متغيرات (السن، الوزن، الطول، و مؤشر كتلة الجسم بالنسبة للعمر (BAZ)).
- وجود فروق دالة إحصائية في مؤشر (HAZ) مابين الرياضيين و غير الرياضيين لصالح الرياضيين.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة لصالح الرياضيين.
و يوصي الطالب الباحث بالحرص على إعتدال النمو الجسدي لدى الأطفال و المراهقين من خلال العمليات (التقييمية و التقويمية) التتبعية لكل مراحل النمو، والعمل على تحسين و تنمية اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
L'étude entre vos mains visait à évaluer l'état du la croissance physique (staturo-pondérale) et décrit la situation nutritionnelle en milieu scolaire chez des élèves garçons âgés de 11 à 14 ans selon l’Organisation Mondiale de la Santé (OMS, 2007).
Et la détection des taux de propagation des cas de croissance normale et de troubles du développement (développement physique avancé et tardif). Ensuite révéler la relation entre la croissance physique et les attributs physiques liés à la santé et l'impact du sport sur les deux.
Pour cette raison, nous avons utilisé l'approche descriptive utilisant de multiples méthodes (sondage, corrélation, comparatif) où l'échantillon d'étude s'élevait à 180 élèves masculins qui ont été choisis de manière organisée, nous avons utilisé des mesures morphologiques afin de collecter des données ( taille, poids) et les indicateurs de croissance physique (taille pour l'âge, indice de la masse corporelle pour l'âge), pour cela une batterie de tests, cinq tests (Course navette 20 m pour évaluer le vo2max , test de saut vertical de Sargent pour évaluer la force explosif des jambe, Flexion et extension des bras sur le ventre incliné pour évaluer la l’endurance force des bras, Redressement station assise pour évaluer l'endurance de force des abdominaux, La flexion du tronc pour mesurer la souplesse du tronc et la chaîne postérieure des membres inférieurs).
les résultats les plus importants ont été les suivants :
- Il existe une relation statistiquement significative entre la mesure de la taille et l'endurance musculaire des bras et non significative avec l'indice de masse corporelle.
- Il existe une relation non significative entre les mesures de (taille, indice de masse corporelle) et chacune de (la force explosif des jambes, l'endurance musculaire abdominaux, la souplesse du tronc, la consommation maximale d'oxygène) en fonction de l'âge avec les années.
- Il n'y a pas de relation statistiquement significative entre les indicateurs de croissance physique et les qualités physiques liés à la santé.
- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les sportifs et les non-sportifs dans les variables (âge, poids, taille et IMC pour l'âge).
- Il existe des différences statistiquement significatives dans l'indice (HAZ) entre les sportifs et les non-sportifs en faveur des athlètes.
- Il existe des différences statistiquement significatives dans les qualités physiques liés à la santé en faveur des sportifs.
The study that is in your hands aimed to assess the state of physical development and nutritional status of middle school students (11-14) years ,And the reveal of the prevalence rates of cases of normal growth and developmental disorder (late and advanced in physical development), then revealing the relationship between physical growth and physical qualities related to health, and the impact of sport on both of them. And for that, we followed the descriptive approach in several ways (survey method, correlative method, comparative method).The study sample consisted of 180 male students, which were chosen in an orderly manner.And we used morphological measurements (height - weight) and physical growth indicators (height for age -body mass index (BMI) for age) to collect data.and a battery of tests consisting of five tests (Multi-stage 20-meter run to assess vo2max, Sargent's vertical jump test to assess explosive leg strength,Leaning prone flexion and extension of arms to assess arms strength endurance, sitting from prone knees with bent knees to assess abdominal strength endurance, trunk flexion to measure trunk flexibility and the posterior chain of the lower limbs),The most important results were:
-There is a statistically significant relationship between the measurement of height and muscular endurance of the arms and not significant with body mass index.
- There is no statistically significant relationship between the measurements of (height - body mass index) and (explosive force of the legs, endurance of abdominal muscles, trunk flexibility, maximum oxygen consumption) with age by years.
- There is no statistically significant relationship between physical growth indicators and physical qualities related to health.
- There are no statistically significant differences between athletes and non-athletes in the variables (age, weight, height, and body mass index (BMI )for ag).
- There are statistically significant differences in the (HAZ) index between athletes and non-athletes in favor of athletes.
- There are statistically significant differences in physical qualities related to health in favor of athletes.
The student researcher recommends to be keen on the moderation of physical growth in children and adolescents through the follow-up (evaluation) processes for all stages of growth, and to work on improving and developing physical qualities related to health.
Directeur de thèse : لوح هشام النمو الجسدي و علاقته باللياقة البدنية المرتبطة بالصحة لدى التلاميذ الذكور في 14 (سنة. - المرحلة المتوسطة) [document électronique] / زناقي سفيان, Auteur . - 2021-2022 . - + CD.
Langues : Français (fre)
Catégories : لمقاربة بالكفاءات في التربية البدنية والرياضية Mots-clés : النمو الجسدي- اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
La Croissance physique (staturo-pondérale) – Les qualités physiques liées à la santé.
physical growth – physical qualities related to health.Résumé : هدفت الدراسة التي بين أيديكم إلى تقييم حالة النمو الجسدي و الحالة الغذائية لتلاميذ المرحلة المتوسطة (11 - 14) سنة، و الكشف عن نسب إنتشار حالات النمو الطبيعية و إضطرابات النمو (المتأخرين و المتقدمين في النمو الجسدي)، و من ثم الكشف عن العلاقة التي تربط بين النمو الجسدي و اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة و عن تأثير الرياضة على كليهما، و لأجل ذلك إتبعنا المنهج الوصفي بأساليب متعددة (أسلوب مسحي، إرتباطي، مقارن)، حيث بلغت عينة الدراسة 180 تلميذ من الذكور التي إختيرت بطريقة منظمة، و إستعملنا لجمع البيانات القياسات المورفولوجية (الطول-الوزن)، و مؤشرات النمو الجسدي (الطول بالنسبة للعمر- مؤشر كتلة الجسم بالنسبة للعمر)، و بطارية إختبار مكونة من خمسة إختبارات (الجري متعدد المراحل 20 متر، اختبار القفز العمودي لسارجنت، الإنبطاح المائل ثني و مد الذراعين، الجلوس من الرقود مع ثني الركبتين، ثني الجدع للأمام من وضع الجلوس) وقد أسفرت أهم النتائج على:
- وجود علاقة دالة إحصائياً ما بين قياس الطول و التحمل العضلي للذراعين و غير دالة مع مؤشر كتلة الجسم.
- وجود علاقة غير دالة إحصائياً ما بين قياسات (الطول-مؤشر كتلة الجسم) و كل من (القوة الإنفجارية للرجلين، تحمل عضلات البطن، مرونة الجذع، الإستهلاك الأقصى للأكسجين) مع تقدم العمر بالسنين.
- عدم وجود علاقة دالة إحصائياً مابين مؤشرات النمو الجسدي و اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
- عدم وجود فروق دالة إحصائياً ما بين الرياضيين و غير الرياضيين في متغيرات (السن، الوزن، الطول، و مؤشر كتلة الجسم بالنسبة للعمر (BAZ)).
- وجود فروق دالة إحصائية في مؤشر (HAZ) مابين الرياضيين و غير الرياضيين لصالح الرياضيين.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة لصالح الرياضيين.
و يوصي الطالب الباحث بالحرص على إعتدال النمو الجسدي لدى الأطفال و المراهقين من خلال العمليات (التقييمية و التقويمية) التتبعية لكل مراحل النمو، والعمل على تحسين و تنمية اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة.
L'étude entre vos mains visait à évaluer l'état du la croissance physique (staturo-pondérale) et décrit la situation nutritionnelle en milieu scolaire chez des élèves garçons âgés de 11 à 14 ans selon l’Organisation Mondiale de la Santé (OMS, 2007).
Et la détection des taux de propagation des cas de croissance normale et de troubles du développement (développement physique avancé et tardif). Ensuite révéler la relation entre la croissance physique et les attributs physiques liés à la santé et l'impact du sport sur les deux.
Pour cette raison, nous avons utilisé l'approche descriptive utilisant de multiples méthodes (sondage, corrélation, comparatif) où l'échantillon d'étude s'élevait à 180 élèves masculins qui ont été choisis de manière organisée, nous avons utilisé des mesures morphologiques afin de collecter des données ( taille, poids) et les indicateurs de croissance physique (taille pour l'âge, indice de la masse corporelle pour l'âge), pour cela une batterie de tests, cinq tests (Course navette 20 m pour évaluer le vo2max , test de saut vertical de Sargent pour évaluer la force explosif des jambe, Flexion et extension des bras sur le ventre incliné pour évaluer la l’endurance force des bras, Redressement station assise pour évaluer l'endurance de force des abdominaux, La flexion du tronc pour mesurer la souplesse du tronc et la chaîne postérieure des membres inférieurs).
les résultats les plus importants ont été les suivants :
- Il existe une relation statistiquement significative entre la mesure de la taille et l'endurance musculaire des bras et non significative avec l'indice de masse corporelle.
- Il existe une relation non significative entre les mesures de (taille, indice de masse corporelle) et chacune de (la force explosif des jambes, l'endurance musculaire abdominaux, la souplesse du tronc, la consommation maximale d'oxygène) en fonction de l'âge avec les années.
- Il n'y a pas de relation statistiquement significative entre les indicateurs de croissance physique et les qualités physiques liés à la santé.
- Il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les sportifs et les non-sportifs dans les variables (âge, poids, taille et IMC pour l'âge).
- Il existe des différences statistiquement significatives dans l'indice (HAZ) entre les sportifs et les non-sportifs en faveur des athlètes.
- Il existe des différences statistiquement significatives dans les qualités physiques liés à la santé en faveur des sportifs.
The study that is in your hands aimed to assess the state of physical development and nutritional status of middle school students (11-14) years ,And the reveal of the prevalence rates of cases of normal growth and developmental disorder (late and advanced in physical development), then revealing the relationship between physical growth and physical qualities related to health, and the impact of sport on both of them. And for that, we followed the descriptive approach in several ways (survey method, correlative method, comparative method).The study sample consisted of 180 male students, which were chosen in an orderly manner.And we used morphological measurements (height - weight) and physical growth indicators (height for age -body mass index (BMI) for age) to collect data.and a battery of tests consisting of five tests (Multi-stage 20-meter run to assess vo2max, Sargent's vertical jump test to assess explosive leg strength,Leaning prone flexion and extension of arms to assess arms strength endurance, sitting from prone knees with bent knees to assess abdominal strength endurance, trunk flexion to measure trunk flexibility and the posterior chain of the lower limbs),The most important results were:
-There is a statistically significant relationship between the measurement of height and muscular endurance of the arms and not significant with body mass index.
- There is no statistically significant relationship between the measurements of (height - body mass index) and (explosive force of the legs, endurance of abdominal muscles, trunk flexibility, maximum oxygen consumption) with age by years.
- There is no statistically significant relationship between physical growth indicators and physical qualities related to health.
- There are no statistically significant differences between athletes and non-athletes in the variables (age, weight, height, and body mass index (BMI )for ag).
- There are statistically significant differences in the (HAZ) index between athletes and non-athletes in favor of athletes.
- There are statistically significant differences in physical qualities related to health in favor of athletes.
The student researcher recommends to be keen on the moderation of physical growth in children and adolescents through the follow-up (evaluation) processes for all stages of growth, and to work on improving and developing physical qualities related to health.
Directeur de thèse : لوح هشام Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 1988 02-32-13 Version numérique et papier Bibliothèque Centrale Thèse de Doctorat Exclu du prêt Documents numériques
02-32-13.pdfAdobe Acrobat PDF
BUC USTOMB'Thèses
Service Thèse de la BUC met à votre votre disposition L'ensemble des thèses de doctorat et mémoires de magister soutenues à l'USTO MB
Adresse
BUC USTOMB'ThèsesBibliothèque centrale USTOMB
BP 1505 EL M'Naouer USTO ORAN
Algérie
(213)041627180
contact